PRAVIDLA NOHELBALU
Kapitola I. - Herní prostředí a potřeby
1. Herní prostor
Volný prostor o rozměrech nejméně 25 x 15 m, do výšky nejméně 7 m.
Herní prostor je vymezen čárami a musí mít jednotný povrch.
V herním prostoru nesmí být žádné překážky, zvýšení či snížení terénu než je povolená úchylka od vodorovné roviny.
2. Hřiště
a) Jednotlivci, obdélník 12,90 x 9,00 m.
b) Dvojice, trojice, obdélník 18,00 x 9,00 m vyznačený uvnitř herního prostoru tak, aby jeho delší strany byly vzdáleny nejméně 3,00 m a kratší strany 3,50 m od okraje herního prostoru.
3. Schéma herního prostoru hřiště
Jednotlivci (singl); dvojice (dvojky); trojice (trojky)
4. Zadní čáry
Vyznačují obě kratší strany hřiště.
5. Pomezní čáry
Vymezují obě delší strany hřiště.
6. Čáry podání
Singl: Rovnoběžky se středovou čárou ve vzdálenosti 6,45 m +/-5cm od středové čáry a rovnoběžky s pomezní čárou vyznačené ve vzdálenosti 4,50 m od pomezní čáry na obou polovinách hřiště.
Dvojice, trojice: Rovnoběžky se zadními čárami vyznačené ve vzdálenosti 2,55 m od zadních čár.
7. Pole vlastní a pole soupeřovo
Shodné čtevrcové poloviny hřiště oddělené sítí.
8. Pole podání
Singl: Obě poloviny herního pole 6,45 x 9,00 m jsou rozděleny půlící čárou na dvě stejné části.
Dvojice, trojice: Část soupeřova pole momezená čárou podání 6,45 m +/-5 cm a sítí.
9. Pole zahájení
Prostor za vlastním polem omezený vnějším okrajem zadní čáry a myšleným prodloužením pomezních čar.
10. Vyznačení
Vyznačení čár se převážně provádí nanášením bílého barviva na povrch hřiště.
Šířka čár 5cm +/-1 cm.
Přesnost čárami vyznačených rozměrů 5 cm.
Čáry jsou součástí vyznačených ploch-
11. Nerovnosti povrchu
Povolená úchylka herního prostoru od vodorovné roviny 1:100. Je povolena nejvýše nerovnost s plynulým přechodem 2 cm.
12. Povrchová úprava
Povrch herního prostoru musí být jednotný, nesmí být kluzký, bořivý či prašný.
Přípustné materiály na vrchní vrstvu:
- antuka, písek, hlína bez kamenů, tartan, japex, umělá tráva
- obvyklé povrchy v halách (mimo asfalt)
Nepřípustné materiály pro vrchní vrstvu:
- beton, kámen, dlažba, asfalt, tráva, škvára, struska apod.
13. Sloupky
Sloupky na upevnění sítě musí být vzdáleny od pomezních čár nejméně 0,5 m.
Sítí se ve hře rozumí pouze její napjatá část mezi podpěrnými tyčemi. Horní okraj sítě je opatřen páskou kryjící napínací lano. Svislice nad průsečíky pomezních čár se sítí je vyznačeno podpěrnými tyčemi, které jsou součástí sítě. Vzdálenost horního okraje sítě od povrchu hřiště je 110 cm +/-2 cm. Žáci do 15 let mají výšku sítě 100 cm +/-2 cm. Vzdálenost dolního okraje sítě od povrchu hřiště je nejvýše 20 cm.
Materiál: měkká nekovová tkanina.
15. Míč
Míč je lepený z přírodní nebo umělé kůže (fotka).
Obvod míče: 68 až 78 cm.
Váha míče: 396 až 453 g.
Pro žáky možno užívat nižší hodnoty.
16. Obuv hráčů
Obuv je měkká, ohebná, s hladkou nepřečnívající podrážkou bez kolíků.
17 Úbor hráčů
Hráči téhož družstva jsou při hře jednotně oblečeni, t.j. mají trička a trenýrky nebo soupravu - tepláky stejné barvy. Označení hráčů čísly 1 - 99, jiná označení, stanoví pro příslušnou soutěž rozpis soutěže. čepice se považuje za součást úboru.
Vyjímku z tohoto pravidla může stanovit řídící orgán příslušné soutěže rozpisem.
18. Nezpůsobilost hřiště
Povrch herního prostoru rozmoklý, bořivý, nebezpečně kluzký, nezajišťující dostatečný odskok míče a bezpečnost hráčů.
19. Nevyhovující počasí
Vytrvalé srážky nebo silný vítr znemožňující ovládání míče nebo ohrožující zdraví hráčů.
20. Nedostatečná viditelnost
Nedostatek světla nebo zamlžení herního prostoru znemožňující sledování pohybu míče.
Kapitola II. - Účastníci hry
Úvod:
Doping - Pozor! Je všem účastníkům zakázán!
21. Druhy hry
a) střetnutí jednotlivců (singl)
b) střetnutí dvojic (dvojky)
c) střetnutí trojic (trojky)
d) nevylučuje se jiný počet hráčů
22. Hráč
Člen družstva právě hrající utkání jednotlivců, dvojice nebo trojice.
23. Družstvo
Útvar složený z několika jednotlivců, dvojic a trojic podle Soutěžního řádu nojebalu.
24. Oddíl
Útvar sdružující družstva startující pod jedním názvem. "A" družstvo hraje vždy nejvyšší soutěž.
25. Kapitán
Kapitán je jeden z hráčů, musí být označen na dresu páskou odlišné barvy.
Má tato práva a povinnosti:
- zúčastnit se losování
- žádat rozhodčí o oddechový čas
- žádat rozhodčí o střídání hráčů
- dotazovat se rozhodčích po přerušení hry slušným způsobem na důvod jejich rozhodnutí, avšak ne příliš často
- po utkání podepsat zápis o utkání
Při utkání družstev stanoví družstvo z hráčů jediného kapitána. Je-li kapitán zraněn nebo vyloučen a nemůže trvale plnit tuto funkci, je určen jeho zástupce a ten převezme všechna práva a povinnosti kapitána.
26. Trenér
Trenér řídí přípravu hráčů a vede jednotlivce , dvojici, trojici nebo družstvo v utkáních a zápasech.
Má tato práva a povinnosti:
- určit a nahlásit sestavu družstva
- žádat rozhodčí o oddechový čas
- žádat rozhodčí o střídání hráčů
Kapitola III. - Části hry
27. Bod
Bod je dílčí část setu, kterou získá jednotlivec, dvojice nebo trojice:
a) za úspěšně zahraný míč
b) za soupeřovu chybu ve hře
c) za soupeřovo provinění, tav. trestný bod. V tomto případě nemá však vliv na změnu podání.
28. Set
Set je deílčí část zápasu jednotlivce, dvojice nebo trojice.
Set končí, získá-li jeden ze soupeřů 10 bodů (dvojice, trojice).
Set končí, získá-li jeden z hráčů 11 bodů (jednotlivci), je však nutný dvoubodový rozdíl (11:9, 12:10) dle pravidel IFTA.
29. Zápas
Střetnutí jednotlivců, dvojic nebo trojic, v němž zvítězí jednotlivec, dvojice nebo trojice, který - která vyhrála napřed určený počet setů. Nevylučuje se však jiný počet hráčů
Nejčastěji se hraje na dva vítězné sety (2:0, 2:1).
Pro úsporu času lze určit hru na dva sety (2:0, 1:1).
30. Utkání
Utkání je zápas nebo soustava zápasů o celkový konečný výsledek.
Kapitola IV. - Zahájení hry
31. Nástup na hřiště
Na pokyn rozhodčího nastoupí obě družstva proti sobě podél zadních čár hřiště a navzájem se pozdraví. Po pozdravu se dostaví ob kapitáni k rozhodčímu, představí se a rozhodčí provede losování.
32. Losování a zahájení hry
a) Losováni se provádí před započetím prvního setu každého zápasu. Jednotlivec, dvojice nebo trojice, která vyhrála los, buď zvolí stranu hřiště, nebo určí, který ze soupeřů provede zahajovací podání. Před posledním, rozhodujícím setem má tuto výhodu jednotlivec, dvojice nebo trojice, která svůj vítězný set, popř. vítězné sety vyhrála lepším rozdílem bodů než soupeř. Je-li rozdíl stejný, rohodne los.
b) V ostatních setech se zahajovací podání a strany hřiště pravidelně střídají.
c) Ve hře podáva jednotlivec, dvojice nebo trojice, která získala předcházející bod ze hry.
d) V polovině třetího setu změní soupeři pouze stranu hřiště (dvojice, trojice), jednotlivci při dosažení šestého bodu.
Kapitola V. - Obecná ustanovení
33. Časové lhůty
Oba soupeři jsou povinni nepřekračovat následující časové lhůty:
- po pokynu rozhodčího - 5 sek
- změna stran mezi sety - 30 sek
- změna stran v polovině rozhodujícího setu - 30 sek
- přestávka mezi zápasy v utkání dvojice nebo trojice - 120 sek
- střídání hráčů - 30 sek
- oddechový čas - 30 sek
Jestliže překročení některé z časových lhůt způsobily okolnosti, na něž mají hráči vliv, bude jednotlivec, dvojice nebo trojice po napomenutí potrestána trestným bodem.
34. Střídání hráčů
Střídáním se rozumí výměna hráčů hrající dvojice nebo trojice v setu. Střídat lze pouze po přerušení hry. Střídání ohlašuje rozhodčímu kapitán nebo trenér zvoláním "střídáme".
Dvojici mohou tvořit 3 hráči, 2 hrají a 1 je připraven na střídání.
Trojici může tvořit 5 hráčů, 3 hrají a 2 jsou připraveni na střídání.
V každém setu se může střídat 2x. Je možné střídat jednoho nebo dva hráče najednou a pokládá se to za jedno střídání.
Počet nevyužitých střídání se nepřevádí do dalšího setu.
Výměna hráčů mezi sety je povolena a nepovažuje se za střídání. Nahrazení vyloučeného hráče není poládánáno za střídání.
Při hře jednotlivců není střídání povoleno.
35. Oddechový čas
Trenér nebo kapitán družstva může jednou v každém setu při přerušení hry požádat rozhodčího o oddechový čas zvoláním "Tajm". Během oddechového času je míč u rozhodčího a hráči obou družstev mohou hovořit s trenérem, s kapitánem i dalšími hráči, stojícími v herním prostoru, nikoliv však ve hřišti. Nevyužitý oddechový čas se nepřevádí do dalšího setu. Rozhodčí v případě zranění hráče nebo při jiné okolnosti má právo na oddechový čas v délce podle vlastního uvážení.
36. Odchod ze hřiště
Po skončení zápasu i utkání se hráči obou družstev, popř. jednotlivců, davojic nebo trojic, shromáždí po obou stranách sítě a pozdraví se podáním ruky.
Kapitola VI. - Řízení zápasu
37. Pravomoc rozhodčích
Zápas řídí rozhodčí nestranně podle Pravidel nohejbalu, Soutěžního řádu a Rozpisu příslušné soutěže. Řídící orgán soutěže. Řídící orgán soutěže může v Rozpisu soutěže stanovit, že na řízení utkání se podílí větší počet pomocných rozhodčích. Řídí-li zápas jeden rozhodčí, přejímá povinnosti obou. Obsluhou ukazatele stavu zápasu může pověřit buď pořadatele nebo střídavě obě mužstva.
Hráči jsou povinni se řídit v hracím prostoru pokyny rozhodčích směřujících k plynulosti hry (podat míč soupeři apod.).
a) Povinnosti prvního rozhodčího:
- posuzuje, zda je prostředí a počasí způsobilé ke hře a zda je dostatečná viditelnost před zahájením zápasu i při zápasu
- dává pokyn k nástupu
- provádí losování
- dává pokyny k provedení podání a k přerušení hry
- posuzuje chyby ve hře a určuje, která strana získává bod
- nařizuje nový míč, nejsou-li si oba rozhodčí jisti, která strana zavinila chybu ve hře
- kontroluje ukazatel stavu zápasu
- v případě potřeby nařizuje úpravu hřiště, čár, sítě, úborů hráčů apod.
- posuzuje chování hráčů i ostatních přítomných a podle potřeby napomíná, vylučuje a určuje příslušný postih
- povoluje a kontroluje střídání hráčů a oddechové časy
- měří časové lhůty
- dává pokyny píšťalkou a používá smluvených znamení rozhodčích
- provádí všechny další úkony předepsané Pravidly, Soutěžním řádem a Rozpisem příslušné soutěže
b) Povinnosti druhého rozhodčího:
- posuzuje chyby ve hře a určuje, která strana získává bod
- dává pokyny píšťalkou a používá smluvených znamení rozhodčích(
- obsluhuje ukazatel stavu zápasu
c) Stanoviště rozhodčích:
- rozhodčí stojí proti sobě, každý za jedním upínacím sloupkem
d) Smluvená znamení rozhodčích:
- míč zahrán počtvrté - vztyčit čtři prsty
- nový míč - ruce v pěst, palce vztyčit
- oddechový čas "Tajm" - dlaněmi vytvořit písmeno T
- dvojdopad - ukázat k zemi dvěma prsty
- přešlap při podání - ukázat na místo přešlapu
- střídání hráčů - kroužit předloktími navzájem kolem sebe
- dotek sítě - ukázat na síť
- hraní rukou - uchopit se za ruku
- pokračujte ve hře - upažit
- míč mimo síť - opakované kývání předloktím při předpažení
- dopad míče mimo hřiště
- vniknutí cizího tělesa nebo osoby do herního prostoru a ovlivnění hry - přerušit hru a dát nový míč
Kapitola VII. - Disciplinární směrnice
38. Stupnice provinění a postihu
a) 1. stupeň
- nevhodné poznámky účastníků hry při zápasu i mezi sety
- časté protesty kapitána
- zesměšňování soupeře
- neupravený úbor hráčů
- nesprávné vyžádání střídání a oddechového času
- překročení časové lhůty
- neoprávněný vstup kapitána, trenéra nebo vedoucího do herního prostoru
- nebezpečná hra bez zranění soupeře
Postih: Napomenutí provinivšího se hráče nebo družstva
b) 2. stupeň
- opakování provinění 1. stupně týmž hráčem nebo celým družstvem
- nebezpečná hra se zraněním soupeře
- úmyslné narušování zápasu
- nesportovní chování
Postih: Napomenutí viníka a přiznání bodu soupeři
c) 3. stupeň
- opakování provinění 1. a 2. stupně týmž hráčem nebo celým družstvem
- hrubé nesportovní chování
- urážka nebo zlehčování výkonu rozhodčího
- úmyslné zasažení protihráče některou částí těla
Postih: Přiznání bodu soupeři, vyloučení viníka do konce utkání a provede se záznam do zápisu o utkání
d) 4. stupeň
- znemožnění výkonu rozhodčího
- hrubé násilnosti
- neregulérní prostředí
Postih: Ukončení utkání
e) Rozpis soutěže může rozhodčím uložit používání červené a žluté karty takto:
- žlutá karta odpovídá 2. stupni postihu
- červená karta odpovídá 3. stupni postihu
Při udělení žluté a červené karty rozhodčí vždy dá trestný bod.
Kapitola VIII. - Herní definice
39. Účel hry
a) zahrát míč do soupeřova pole dovoleným způsobem tak, aby jej soupeřovi hráči nemohli zachytit a vrátit do hry
b) zabránit soupeřovi zahrát míč do opačného pole
c) zachytit míč zahraný soupeřem do opačného pole
d) rozehrát zachycený míč do útočné akce
40. Akce vlastní a soupeřova
Akce vlastní začíná dopadem míče do vlastního pole nebo dotykem vlastního hráče s míčem, pokračuje povinností dopravit míč dovoleným způsobem do soupeřova pole a končí dotykem míče se soupeřovým polem, čímž začíná akce soupeřova
41. Míč ve hře a míč mimo hru
Míč je ve hře od okamžiku, kdy se ho dotkne noha podávajícího hráče až do okamžiku, kdy již nemůže být zásahem žádného hráče ani teoreticky vrácen do hry, tím se dostává mimo hru.
Kapitola IX. - Herní činnost